Modrý a rudý (1906):
Modrý a rudý (1906): písně o vojáčcích, antimilitarismus, anarchie, nadšení pro revoluci
– raná tvorba Karla Tomana (Antonín Bernášek, 1877-1946): politicky angažovaný, spolupracoval se severočeskými anarchisty, prošel jen tak celou západní Evropu; debutoval s dekadenty a symbolisty
Pohádky krve (1898): dekadence a symbolismus, subjektivně zabarvená sbírka; kritizuje měšťáctví ( vášnivá erotika); písňové prvky
Torzo života (1902): lyrické, erotické a revoltující dílo; písňový charakter, počátek boje s individualismem; soucit s trpícími lidmi, Sen severu, Ráj (jablko symbolem erotiky), Ztroskotání (výsměch pokrytectví, malosti, touha po životě, ale vnitřní vědomí nemožnosti této touhy)
Melancholická pouť (1906): polovina z období Torza života, zbytek cestovatelské zkušenosti – tóny smutku a touhy po domově, Z Montmartru
– Stanislav Kostka Neumann (1875-1947): od dekadence a symbolismu přes anarchismus, civilismus, naturalismus, účast v poválečné avantgardě až ke komunismu; otec patricij, matka dcera ševce, po otcově smrti odkázáni na snobské tety, které matku nesnášely → ovlivnilo to jeho politické smýšlení; 4 měsíce ve vazbě kvůli procesu s Omladinou
Nemesis, bonorum custos (Spravedlnost, ochránkyně dobrých): satirická, ironická, reakce na jeho uvěznění + milostné verše, macharovská realistická poezie