ČESKÝ ROMANTISMUS
– Od 30. let 19. století
– vrcholí české národní obrození
– myšlenka slovanské vzájemnosti již není aktuální
– české měšťanstvo konzervativní
– spor o romantismus:
1) návaznost na národní obrození, zdůraznění výchovné role literatury (didaktická lit.), sentimentalismu, čerpání z lidové slovesnosti (Tyl, Erben)
2) vychází z návaznosti na evropský romantismus, kontrast snu a reality, pocit odcizení, individualismus, revolta (Mácha)
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836)
– nejvýznamnější český romantický básník
– narozen v Praze, vystudoval filosofii a práva, pracoval jako advokátní koncipient, hodně cestoval, chtěl se oženit s milenkou Lori Šomkovou
pocity osamělosti, pesimismu a zklamání, protiklad snu a skutečnosti, krásy a ošklivosti, života a smrti
– historická povídka Křivoklad (1. část nedokončeného 4-dílného románu Kat )
– s králem Václavem IV. je konfrontován jeho kat
– vnitřní tragedie izolovaného muže
tragiku subjektivního pocitu, smutek, ale i odvahu je přijímat vyjadřuje i v autobiografických povídkách – soubor Obrazy ze života mého (Večer na Bezdězu, Marinka) a v próze Cikáni i v Máji
– Cikáni
– jako cikáni jsou symbolicky označeni lidé vyřazení z normální společnosti, ale s vědomím lidské spravedlnosti
– dějové schéma podobné Máji
– Máj
– první dílo moderní české poezie
– lyricko-epická skladba (více lyriky)
– děj se odehrává v okolí hradu Bezdězu
– struktura skladby:
prolog
4 zpěvy
2 intermezza (mezizpěv)
– 1. zpěv: obraz májové přírody, Vilém zabíjí sv´dce své milé Jarmily – je zajat a odsouzen k smrti, J. se zabije
– 1. intermezzo: příroda se vyjadřuje V. činu
– 2. zpěv: úvahy o věčnosti přírody x dočasnost Vilémova života, V. čeká na smrt
– 3. zpěv: vrchol básně, V. poprava, všichni jej litují, krása přírody x lidský osud, vyznání lásky k rodné zemi, vzpomínka na dětství
– 2. intermezzo: V. společníci lkají nad smrtí vůdce
– 4. zpěv: autorovo ztotožnění se s hrdinou, přijíždí na místo popravy, úvahy o smyslu života, lká nad ztraceným životem
– filosofická hloubka, estetická kvalita – poetismy, hudebnost, rytmus (hlavně jamb), kontrasty
– dobový ohlas Máje:
– současníci vytýkali Máchovi odklon od vlastenectví a národních zájmů, subjektivitu (Čelakovský)
– Šalda vyzdvihuje tři symboly: poutníka, vězně a země
– vliv na všechny další generace
ROZDÍLY MEZI MÁCHOU A ERBENEM:
– ERBEN VĚŘÍCÍ, ZÁSADOVÝ, KŘESŤANSKÉ PRINCIPY (PROBL. VINY A TRESTU), ŽENSKÉ HRDINKY, BALADY, OSUDOVOST, ZÁHOŘ – PROTI MÁCHOVI, ROZDÍLNÉ ŽIVOTNÍ HODNOTY