BAROKO VE SVĚTĚ A U NÁS, J.A.KOMENSKÝ (17.-18.STOLETÍ)
– Baroko – perla nepravidelného tvaru
– rané baroko – 1580 – 1625
– vrcholné b. – 1625 – 1675
– pozdní b. – 1675 – 1750
-v literatuře – 20.léta – náboženské motivy – drama, lyrika, emblematika(typická pro Baroko), deformace větné vazby,slovní hříčky
– v 17.století- náboženská lyrika (Adam Michna z Otradovic)
– v č.literatuře – náboženská lyrika, lidová slovesnost
– eufemismus v Anglii – nová slova
– krize renesančního ideálu
– v rámci Evropy se rozvíjí ve stejném období
– 30tiletá válka – zvrátila filosofii, náboženství – krok zpátky
– člověk se dostává do pozadí
– návrat k církvi ( k Římu)- snaha spoutat člověka a zaměřit se na Boha, člověk se orientuje na své nitro, víra, mysticismus, oddání se Bohu,
– velmi silně rozvinutá fantazie, citovost, subjektivismus, napětí a vzrušení, víra ve věčnost a nadpozemskost, symboly a znaky, atmosféra tajemna a záhadna .- pseudovědy (magie, astrologie, proroctví,…)
– pravda není založena na poznání, ale je zjevena Bohem
-umění naturalismu (konkrétnost, popisnost)- zachycení všech pocitů, nadsázka. Z zveličování, do jisté míry soutěžení s Bohem, pomíjivost, duchovnost, mysticismus
-milostně poezie- i jeptišky (splívá s erotickou poezií), ve svém objektu vidí Krista (dokonalé propojení), propojení lásky nebeské a láskou pozemskou
– Tourquato Tasso – „Osvobozený Jeruzalém“
– Piedro Calderon de la Barca – „Život je sen“