Útvary stylu publicistického
– zpravodajství
– nejdůležitější v novinách
– nevelký rozsah, styl konstatující, bez citového zabarvení
– jazykové prostředky jednoduché
– úvodník
– obsahuje nejdůležitější aktuální informaci, hlavní téma celospolečenského významu
– oficiální, klidný ráz, vyjadřuje oficiální stanovisko
– na čelném místě – první strana novin (pevně stanoveno)
– jen mírně využívá živých jazykových prostředků
– použití první osoby množného čísla
– článek
– delší příspěvek publicistického stylu (podstatou je zpráva nebo komentář), někdy povaha kritické úvahy
– cíl – nejen informovat, ale i vzbudit pozornost, zájem, přesvědčit
– komentář
– autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému, odlišnost od zpravodajství: osobní styl novináře, umění nesouhlasu, argumentace
– styl pestrý, citově zabarvený
– vyhledává působivé a účinné jazykové prostředky
– kurziva
– novinářská aktualizující nebo zábavná stať tištěná kurzivou
– glosa
– kritická poznámka k událostem a názorům; krátký útvar
– sloupek
– vtipná časová úvaha v jednom sloupci, vytříbený styl, kurziva
– na první straně novin
– původně v dvacátých a třicátých letech v Lidových novinách (Čapek, Poláček, Bass)
– causerie
– vtipná novinářská úvaha o nějakém problému
– lehčí tón, duchaplnost, aktuálnost, zábavnost
– často forma rozmluvy (Neruda, Čapek, Machar)
– referát
– informuje o průběhu jednání, akce
– věcnost, hodnocení
– hlavní části bývají citovány v plném znění
– ustálená slovní spojení
– reportáž
– smíšený útvar (zpravodajství + umělecký nebo odborný styl)
– informuje o zajímavých místech, provozech na základě přímého styku s nimi
– podmínka – očité svědectví autora
– živé a zajímavé vylíčení
– fejeton
– útvar stylu publicistického a uměleckého
– drobná zajímavá aktuální témata všedního denního života v novém světle
– zpracování zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat veřejný jev, vyvolat okamžitou reakci – snaha věc napravit – má vyvrcholení (pointu)
– uveřejňován v novinách pod čarou (dolní část stránky); Jan Neruda, Rudolf Křesťan aj.
– interview
– písemně zpracované sdělení formou rozhovoru
– odborná diskuse, beseda
– dialogická forma, aktuální společenská témata
– inzerce a reklama