12. Světový modernismus a avantgarda. Světové divadlo v první polovině 20. století.
MODERNISMUS
– anglo-americká paralela k avantgardě
– Ezra Pound (1885-1972): literárně vzdělaný, kvůli nedostatečné kulturní tradici emigroval do Evropy (do Itálie, Británie a Paříže), za pobytu v Anglii vliv na vznik moderních básnických škol :
– imagismus: zárodek modernismu, r.1912 se H.Doolittle začala podepisovat H.D.Images, 3 zásady: přímá prezentace tématu ( hádankovitost, květnatost)
vynechání slov, která nepřispívají k prezentaci obrazu
hudební frázování ( metronom, schéma)
Des Imagistes (1914): časopis, kde Pound sdružil básníky jako J.Joyce, H.Doolittle, T.S.Eliot nebo W.B.Yeats – nepříliš dlouhé trvání, ale velký vliv
– báseň: komplexní vyjádření intimity a emocí v určitém okamžiku; převaha básnického obrazu (image) nad ostatními složkami básně
– vorticismus: vortex : vír, smršť → výbušné básně, oslava mechaniky, války, výhradně abstrakce, na popud Pounda ho založil britský malíř P.Wyndham
Blast (1914-1915): časopis, pouze 2 čísla, statě týkající se vorticisních teorií a nauk + reprodukce vorticisních malířů