DRAMA
– bratři Mrštíkové: Maryša (1894): otázka, zda je to tragédie, či jen sociální drama – viz Šaldova studie Duše a dílo
– Gabriela Preissová (1862-1946): Gazdina Roba: Eva je zamilovaná do bohatšího, ale její potenciální tchyně ho ožení s jinou, Eva se taky vdá, ale nakonec spolu utečou
Její pastorkyňa: Jenůfa otěhotní a macecha Kostelnička jí chce pomoci, a tak dítě utopí. Když se to provalí a Kostelnička se vrátí z vězení, odjedou spolu s Jenůfiným milým pryč za novým životem.
– Ladislav Stroupežnický (1850-1892): veselohra Naši Furianti (1887): spor o jmenování nového ponocného, otevřela cestu dalším realistickým vesnickým dramatům
RUSKÝ REALISMUS
– Ivan Sergejevič Turgeněv (1818-1883): šlechtic, Lovcovy zápisky (1852): soubor více než 20ti črt , lovec se setkává s různými lidmi, vyobrazení vesnice, kterou ničí nevolnictví → částečně ovlivněn i touto knihou, nastupující car zrušil nevolnictví
Otcové a děti (1862): glosa k soudobému nihilismu, kritika prázdného vesnického způsobu života; Bazarova smrt je chápána jako zánik nihilismu → popudilo to mladou generaci intelektuálů