žádost – forma úředního dopisu
žádost – forma úředního dopisu, obsah – požadavek, přání, prosba, adresována instituci
objednávka
plná moc
životopis
– úřední doklad, ustálená forma
– pravdivé, věcné a stručné vystižení základních faktů z průběhu života
– seznamuje s činností, znalostmi, zkušenostmi autora, podává nepřímou charakteristiku
– je přílohou k přihlášce ke studiu, k žádosti do zaměstnání apod.
– jazyk: střízlivé, věcné formulace (bez citového zabarvení), nesložitá souvětí, přehlednost (odstavce)
– forma: nejčastěji stylizovaný text nebo heslové údaje v dotazníku; pečlivé zpracování, úprava (nejlépe strojopis)
– obvyklé pořadí údajů:
1. Nadpis, účel
2. Jméno, datum a místo narození, stav, trvalé bydliště, pracovní zařazení (nebo studium), údaje o rodině
3. Přehled o školní docházce, prospěchu; znalost jazyků, zvláštní vědomosti a dovednosti
4. Zájmová činnost a úspěchy
5. Dosavadní zaměstnání (studium) – roky, odbornost, zaměstnavatel, jeho adresa
6. Členství v odborových organizacích, veřejná činnost
7. Zdravotní stav
8. Výhledy, záměry, směřování k žádosti, pro kterou je životopis zpracován
9. Vlastnoruční podpis, místo a datum
paměti, biografie, deník, vzpomínky – v umělecké a publicistické oblasti
posudek – podklad k pracovnímu hodnocení
– založen na popisném a charakterizačním postupu
– charakteristika přímá, konstatování, pojmenování vlastností
– pro administrativní oblast
– stručnost, konkrétnost, objektivní hodnocení
– podpis autora a datum zpracování