ANGLIE
– Charles Dickens (1812-1870): jeho rodina rozházela peníze a dostala se do vězení pro dlužníky, ale vymohla, aby Charles zůstal na svobodě → mezi 10ti a 12ti lety žil na ulici když rodina zdědila majetek a vyplatila se, nedokázal se už zařadit do kolektivu; ve 24 letech už poměrně známý novinář
– podrobný popis prostředí anglické společnosti, fantastická atmosféra, kritika poměrů, idealizace patriarchálních rodinných ctností, sklon k senzačním a kriminálním motivům, živelná komika scén, citový lyrismus, půvabné lidské karikatury
Oliver Twist (1838), David Copperfield (1850) – viz jeho dětství
Kronika Pickwickova klubu (1836-7): debut, neobyčejná popularita; bujarost, humor, dosti specifický jazyk – řekla bych, že ironizující, komediální
Nadějné vyhlídky (1861): Pip typem člověka fascinovaného ‚těmi nahoře‘
– William Makepeace Thackeray (1811-1863): Jarmark marnosti (1848): román, portrét společnosti, 2 protikladné dívky, které se snaží dostat nahoru
– sestry Brontëovy: neradostné dětství, dcery chudého faráře na yorkshirských vřesovištích, 5 sester, TBC; z tužeb, bolesti a zklamání vznikaly jejich básně a romány → prý nejsilnější citová díla viktoriánské éry
– Charlotte (1816-1855): Jana Eyrová (1847)
– Emily (1818-1848): Na větrné hůrce (1847): jediný román; žádný morální odsudek vylíčených postav, syrový, složitě promyšlený, Heathcliff Kateřina